DYSTRYBUTOR LANDIRENZO

SERWIS MOTO

HAMULCE

Układ hamulcowy jest to zespół mechanizmów umożliwiających zmniejszenie prędkości oraz zatrzymania pojazdu. Układ ten składa się z mechanizmów hamujących - hamulców oraz mechanizmów uruchamiających hamulce. Ze względu na zadanie, jakie spełniają hamulce pojazdów samochodowych, dzielimy je na robocze, awaryjne i postojowe.

Podczas normalnej jazdy kierowca posługuje się przede wszystkimhamulcami roboczymi. Są one uruchamiane za pomocą pedału i działają tylko podczas wywierania nacisku na ten pedał. Działają na wszystkie koła samochodu.

Hamulce awaryjne są uruchamiane niezależnie od hamulca roboczego i są przeznaczone do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego. Hamulec awaryjny działa podczas wywierania nacisku na mechanizm uruchamiający. Działają bądź na koła tylnej osi, bądź na wał napędowy.

Hamulec postojowy służy do utrzymywania pojazdu w bezruchu na drodze płaskiej lub pochyłej. Hamulec ten uruchamiany jest ręcznie z miejsca kierowcy, niezależnie od hamulca roboczego i działa po zabezpieczeniu trwałego nacisku na dźwignię.

Pod względem konstrukcyjnym hamulce pojazdów samochodowych dzielimy na:

  • szczękowo - bębnowe
  • tarczowe
  • taśmowe
  • elektromagnetyczne (bardzo rzadko stosowane)

Mechanizmy uruchamiające hamulców dzielimy na:

  • mechaniczne
  • hydrauliczne
  • pneumatyczne
  • hydrauliczno - pneumatyczne

Niezależnie od konstrukcji poszczególnych mechanizmów układy hamulcowe powinny odznaczać się:

  • niezawodnością
  • dużą skutecznością działania
  • powinny zapewnić taki rozkład sił hamowania, żeby proces hamowania nie powodował utraty stateczności pojazdu
  • powinien być łatwy w obsłudze, a wysiłek kierowcy związany z jego uruchamianiem powinien być jak najmniejszy

W porównaniu z hamulcami szczękowo - bębnowymi, hamulce tarczowe mają wiele zalet, a mianowicie:

  • korzystniejszy rozkład nacisków na powierzchni przylegania elementów ciernych do tarczy, dzięki czemu równomierniej zużywają się okładziny
  • możliwość stosowania znacznie większych nacisków jednostkowych między współpracującymi elementami
  • całkowita równowaga sił osiowych
  • dobre warunki chłodzenia
  • łatwa regulacja luzów i łatwa wymiana zużywających się elementów ciernych
  • znacznie mniejszy ciężar
  • mniejszy moment bezwładności mas wirujących

Copyright 2018 EkoCar.
Ta witryna korzysta z plików cookie. Więcej iw naszej Polityce cookie.
Projekt i realizacja online24.pl