HAMULCE
Układ hamulcowy jest to zespół mechanizmów umożliwiających zmniejszenie prędkości oraz zatrzymania pojazdu. Układ ten składa się z mechanizmów hamujących - hamulców oraz mechanizmów uruchamiających hamulce. Ze względu na zadanie, jakie spełniają hamulce pojazdów samochodowych, dzielimy je na robocze, awaryjne i postojowe.
Podczas normalnej jazdy kierowca posługuje się przede wszystkimhamulcami roboczymi. Są one uruchamiane za pomocą pedału i działają tylko podczas wywierania nacisku na ten pedał. Działają na wszystkie koła samochodu.
Hamulce awaryjne są uruchamiane niezależnie od hamulca roboczego i są przeznaczone do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego. Hamulec awaryjny działa podczas wywierania nacisku na mechanizm uruchamiający. Działają bądź na koła tylnej osi, bądź na wał napędowy.
Hamulec postojowy służy do utrzymywania pojazdu w bezruchu na drodze płaskiej lub pochyłej. Hamulec ten uruchamiany jest ręcznie z miejsca kierowcy, niezależnie od hamulca roboczego i działa po zabezpieczeniu trwałego nacisku na dźwignię.
Pod względem konstrukcyjnym hamulce pojazdów samochodowych dzielimy na:
- szczękowo - bębnowe
- tarczowe
- taśmowe
- elektromagnetyczne (bardzo rzadko stosowane)
Mechanizmy uruchamiające hamulców dzielimy na:
- mechaniczne
- hydrauliczne
- pneumatyczne
- hydrauliczno - pneumatyczne
Niezależnie od konstrukcji poszczególnych mechanizmów układy hamulcowe powinny odznaczać się:
- niezawodnością
- dużą skutecznością działania
- powinny zapewnić taki rozkład sił hamowania, żeby proces hamowania nie powodował utraty stateczności pojazdu
- powinien być łatwy w obsłudze, a wysiłek kierowcy związany z jego uruchamianiem powinien być jak najmniejszy
W porównaniu z hamulcami szczękowo - bębnowymi, hamulce tarczowe mają wiele zalet, a mianowicie:
- korzystniejszy rozkład nacisków na powierzchni przylegania elementów ciernych do tarczy, dzięki czemu równomierniej zużywają się okładziny
- możliwość stosowania znacznie większych nacisków jednostkowych między współpracującymi elementami
- całkowita równowaga sił osiowych
- dobre warunki chłodzenia
- łatwa regulacja luzów i łatwa wymiana zużywających się elementów ciernych
- znacznie mniejszy ciężar
- mniejszy moment bezwładności mas wirujących