DYSTRYBUTOR LANDIRENZO

SERWIS MOTO

OPONY

Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. Potrzebny krótki zwiezly opis zakresu usług. 

1. Opony w zależności od pory roku dzielimy na:

  • opony letnie
  • opony całoroczne
  • opony zimowe

2. Opony z zależności od zastosowania dzielimy na:

  • opony do samochodów osobowych
  • opony do samochodów dostawczych
  • opony do samochodów terenowych (4X4)
  • opony do samochodów ciężarowych i autobusów

3. Cechy (wymagania) opon:

  • bardzo dobra przyczepność
  • bardzo dobra kierowalność
  • niskie opory toczenia
  • cichobieżność
  • bardzo dobre odprowadzanie wody (odporność na zjawisko aquaplaningu)
  • duża trwałość bieżnika
  • równomierne zużywanie się bieżnika
  • wysoki komfort jazdy
  • krótka droga hamowania

FUNKCJE OPONY

  • przenoszenie obciążenia pionowego
  • zapewnienie tłumienia nierówności drogi
  • przenoszenie momentu napędowego i hamującego
  • generowanie siły bocznej przy skręcie
  • zapewnienie dobrej przyczepności do drogi
  • zapewnienie stabilności wymiarowej
  • zapewnienie wystarczającego przebiegu
  • zapewnienie dobrej kierowalności pojazdu
  • pochłanianie jak najmniejszej mocy
  • generowanie jak najmniejszego hałasu i drgań
  • trwałość i bezpieczeństwo

Ciśnienie powietrza w oponie

  • Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do normalnego ciśnienia.
  • Istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta opon dotyczących ciśnienia powietrza w oponie, a ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia osi pojazdu.
  • Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie nie tylko powoduje nieregularne zużycie bieżnika, ale również prowadzi do przedwczesnego zniszczenia opony.
  • Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawdzone "na zimno" regularnie, co dwa tygodnie-szczególnie przed dłuższymi podróżami.
  • Po jeździe opony powinny zostać pozostawione na 2 do 3 godzin w celu schłodzenia ich do temperatury otoczenia. Nie wolno upuszczać powietrza z "gorącej" opony.
  • Zalecane ciśnienie powietrza w oponach pojazdu lub danej osi powinno być oznaczone za pomocą naklejki na odpowiednim błotniku.
  • Przyczyny istotnych różnic ciśnień pomiędzy poszczególnymi oponami (+/- 15% i więcej) należy zbadać przy najbliższej sposobności.
  • Manometry do pomiaru ciśnienia w oponie powinny być regularnie sprawdzane za pomocą manometru wzorcowego i dostrajanie w razie potrzeby.
  • Wzrost ciśnienia powietrza w oponie "gorącej" wynoszący 25-30% w stosunku do opony "zimnej" wskazuje, że opona jest poważnie wyeksploatowana z powodu nadmiernego ugięcia i że nieuchronne jest rozwarstwienie opony (wzrost o 30% odpowiada temperaturze opony o ok. 100%).
  • Aby uniknąć korozji obręczy i ewentualnej penetracji wilgoci do wewnątrz opony zbiornik kompresora powinien być regularnie opróżniany.
  • Nieregularnego lub nierówmiernego schematu zużycia opony zwykle nie można poprawić poprzez zmianę ciśnienia powietrza w oponie. Ponadto wymagany spadek lub wzrost ciśnienia w oponie ma duże znaczenie w odniesieniu do innych własności eksploatacyjnych.

ZBYT NISKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB PRZECIĄŻENIE OPONY 
KONSEKWENCJE

  • nierówne, szybkie zużycie krawędzi bieżnika
  • tendencja do przyspieszonego zużycia stopki opony
  • ryzyko rozwulkanizowania się gumy i rozwarstwienia opony
  • rozwarstwienie opony w obszarze stopki
  • intensywne tarcie opony o obręcz
  • złe prowadzenie pojazdu - niestabilność podczas jazdy na wprost, opóˇnienie reakcji na ruchy kierownicą, zwiększone boczne kołysanie

ZBYT WYSOKIE CIŚNIENIE POWIETRZA LUB NIEDOCIĄŻENIE OPONY
KONSEKWENCJE

  • szybkie zużycie środkowego pasa bieżnika
  • zmniejszona odporność na penetrację przez ostre przedmioty i na uderzenia
  • zmniejszony komfort jazdy
  • zwiększone zużycie innych układów pojazdu (zużycie elementów zawieszenia, pęknięcie zgrzein, resorów, itp.)
  • większe ryzyko uszkodzenia ładunku.

Felgi

 

Ze względu na sposób wytworzenia dzielimy je na dwa rodzaje: stalowe i aluminiowe ( wykonane ze stopów lekkich). Felga stalowa stanowi tańszy wariant i jej podstawowym zadaniem jest bycie nośnikiem dla opony oraz przenoszenie z zespołu napędowego - poprzez półosie - ruchu obrotowego bezpośrednio na nawierzchnię drogi.

Felga aluminiowa jest wariantem droższym ale też stawiamy jej nieco inne wymagania. Felga Aluminiowa powinna być w wysokim stopniu odporna na udarowość, przyczyniać się do redukcji oporów toczenia, wspomagać chłodzenie zacisków układów hamulcowych. Można też spotkać się z felgami aluminiowymi o znacznie niższym ciężarze niż felga stalowa. Jednak najważniejszą rzeczą dla każdego klienta jest efekt wizualny. Dobrze dobrana obręcz o wysokiej jakości wykonania potrafi całkowicie zmienić nasze spojrzenie na własny samochód.


Parę praktycznych wskazówek

  • Felga to produkt o ściśle ustalonych parametrach technicznych. Jeżeli pytacie Państwo o felgę to zawsze proszę podać:
    • markę i typ pojazdu,
    • rok produkcji,
    • pojemność silnika,
    • rozmiar zamawianych felg.
  • Podczas zakupu sprzedawca zawsze dołącza zestaw montażowy zawierający:
  • pierścień dystansowy teflonowy lub aluminiowy*
  • śruby lub nakrętki kół*

*w pewnych sytuacjach spotkacie się Państwo z felgami bazowymi gdzie nie stosuje się pierścieni dystansowych i innych śrub/nakrętek niż fabryczne.

Bardzo ważnym parametrem jest odsadzenie - Offset (ET) - mówiący o położeniu koła we wnęce nadkola. Offset to nic innego jak odległość pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi a płaszczyzną powierzchni montażowej. Offset może być wartością ujemną lub dodatnią. Na felgach stalowych parametr offset jest najczęściej widoczny jako: "ET15"* lub "15"*. Producent umieszcza go albo na tarczy w okolicach otworów montażowych śrub albo na zewnętrznej stronie misy felgi - rancie. Na felgach aluminiowych poza wspomnianymi przypadkami parametr offset (ET) jest przeważnie umieszczany na wewnętrznej stronie felgi.

*cyfra 15 tutaj jest wartością przypadkowo wybraną dla celów prezentacji.

W przypadku każdego koła samochodowego w czasie pracy występują drgania. Są one spowodowane szybkim ruchem obrotowym i wynikającym z tego faktu występowaniem niewyważeń statycznych i dynamicznych. Dla bezpieczeństwa i komfortu kierowcy koła należy regularnie wyważać co 10.000 km a także bez względu na przebieg operację tę trzeba powtarzać każdorazowo po montażu opony na feldze. Kontrola wyważenia powinna mieć miejsce po przejechaniu do 1500 km od czasu ostatniego wyważania. Dokręcanie śrub kół powinno być wykonane kluczem dynamometrycznym z siłą (Nm) podaną przez producenta pojazdu. Po przejechaniu ok. 500 km od chwili ostatniego montażu felg należy ponownie skontrolować dokręcenie kół (kluczem dynamometrycznym).

Istotną rzeczą w codziennej eksploatacji jest konserwacja felg aluminiowych. Proszę pamiętać, że felga jest pokryta kilkoma warstwami lakieru dla zabezpieczenia stopu przed czynnikami atmosferycznymi. Dlatego wszelkie zabiegi pielęgnacyjne - mycie - powinny być wykonywane z taką samą dbałością i z takim samym podejściem jak w przypadku powłoki lakierniczej karoserii pojazdu. Dlatego też dla zapewnienia najlepszych warunków proponujemy Państwu mycie obręczy w najlepszych myjniach samochodowych jakimi są np. myjnie Clarus. Proszę sprawdzić.

Copyright 5860 EkoCar.
Ta witryna korzysta z plików cookie. Więcej iw naszej Polityce cookie.
Projekt i realizacja online24.pl