AMORTYZATORY
Amortyzator jest jednym z elementów sprężystych zawieszenia, którego bezpośrednim zadaniem jest tłumienie drgań. Siła tłumienia jest proporcjonalna do kwadratu prędkości względnej tłoka i cylindra.
Podział amortyzatorów ze względu na sposób działania.
Rozróżnia się amortyzatory jednostronnego i dwustronnego działania. Amortyzatory jednostronnego działania mają własności tłumiące tylko przy odciążeniu zawieszenia, natomiast przy dociążeniu, gdy pojazd najeżdża na przeszkodę, przepływ cieczy jest swobodny, dzięki czemu siła tłumienia amortyzatora nie przeciwstawia się ugięciu elementów resorujących. W amortyzatorach dwustronnego działania siła oporów tłumienia występuje podczas względnego ruchu kół i nadwozia, zarówno przy odciążaniu jak i dociążaniu. We współczesnych samochodach stosuje się amortyzatory dwustronnego działania, przy czym najczęściej są to amortyzatory o niesymetrycznej charakterystyce tzn. takie, których skuteczność działania przy odciążeniu jest większa (od 2 do 4 razy) niż podczas dociążenia.
Skutki zużycia amortyzatorów:
Kierowca sposobem, w jaki prowadzi samochód, doprowadza do stopniowo pogarszającego się stanu amortyzatorów i wynikającego z tego gorszego trzymania się drogi przez pojazd. Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów.
1. Uszkodzone amortyzatory utrudniają hamowanie !
- 2.6 metra więcej - na suchej drodze o nierównej nawierzchni droga hamowania przy prędkości jazdy 80 km/h może zwiększyć się o 2.6 m. Przy prędkości 50 km/h, na łuku na nierównej powierzchni, droga hamowania może się wydłużyć o 2.3 m.
2. Uszkodzone amortyzatory pogarszają widoczność w nocy !
- gorsza widoczność - chwiejne lub nieregularne oświetlenie drogi powoduje, że jazda w nocy staje się niebezpieczna i męcząca dla oczu.
- oślepianie - zwiększone wahania nadwozia samochodu są przyczyną oślepianie samochodów nadjeżdżających z przeciwnej strony.
3. Uszkodzone amortyzatory pogarszają przyczepność do nawierzchni jezdni !
- przechył boczny - maksymalna prędkość bezpieczna na łuku na suchej nawierzchni w pojeździe ze zużytymi w 50% amortyzatorami może obniżyć się o 10%.
- poślizg hydrodynamiczny - pojazd z napędem na przednie koła, którego amortyzatory zużyte są w 50%, poruszając się ze stałą prędkością po 6-ścio milimetrowej warstwie wody, może wpaść w poślizg przy prędkości o 10% niższej niż identyczny pojazd posiadający nowe amortyzatory.
4. Uszkodzone amortyzatory wpływają ujemnie na szybkość reakcji !
- zmęczenie - w normalnych warunkach, uszkodzone amortyzatory powodują większe zmęczenie kierowcy i mogą wydłużyć czas reakcji o 26%.
Ponadto zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się podzespołów mechanicznych pojazdu takich jak: sprężyny śrubowe, przekładnia kierownicza, przegub wału głównego, mechanizm różnicowy, opony, gumowe elementy zawieszenia, skrzynia biegów, elementy zawieszenia i przeguby kulowe.
Wykrywanie widocznych usterek poprzez oględziny:
elementy montażowe - uszkodzone lub osłabione części montażowe, czy to w wyniku zmęczenia materiału, czy rozległej korozji, grożą awarią urządzenia.
odkształcenie korpusu - zniekształcony korpus amortyzatora może utrudnić lub nawet uniemożliwić suw tłoka w górę i w dół.
wyciek - wyciek oleju z amortyzatora powoduje "złe funkcjonowanie", a zatem utratę efektu tłumiącego.
tuleje mocujące - pęknięta lub zdeformowana tuleja powoduje "hałaśliwość" zawieszenia podczas przyśpieszania, hamowania lub jazdy po wyboistej drodze.
tłoczysko - korozja tłoczyska powoduje szybkie zużywanie się uszczelek, a co za tym idzie utratę oleju.
zatarcie - pojazd będzie bezpośrednio reagował na wszelkie wstrząsy. Spowoduje to uszkodzenie wielu lub wszystkich części montażowych i sprawi, że jazda stanie się niebezpieczna.
stan opon - nierównomierne zużywanie się opon (w poszczególnych miejscach) może być wskaźnikiem zużycia się amortyzatora